torsdag 27 november 2008

Glam kontra minimalism

Vi tittar på kakel till ombyggnad av ett stycke gästtoalett. A, 4 år, tycker bestämt att vi ska välja ett lila med glitter alternativt en stor mosaikdelfin. Precis vad jag själv hade valt när jag var 4 år. Tyvärr vuxentråkar vi och köper vitt kakel.

Men det hela får mig att fundera lite: Alla barn verkar vara små skator när det kommer till heminredning, och alltid gå för det glittriga och guldiga. Barn köper inte kakel. Jag betvivlar att det finns många föräldrar som låter sina små knattar inreda badrummet. Det innebär att det finns vuxna som aldrig kommit ur skatstadiet. Vilka är dem? Jag känner ingen. Hur har de blivit sådana, eller snarare, varför gick inte deras kitschålder över? Och är de roligare än vi aldra som köper 12 kvadrat vitt blankt kakel? Eller elt enkelt lite störda?

Inga kommentarer: